Motywy ludowe w mojej porcelanie


kubek kociewski

Ludowe inspiracje w malowaniu porcelany

Mimo że moja przygoda z malowaniem porcelany zaczęła się czternaście lat temu, to fascynacja sztuką ludową przyszła przypadkiem i całkiem niedawno.

Stało się to niespełna rok temu, przy totalnym braku pomysłów i inspiracji. Przypadkowo zupełnie trafiłam w sieci na wzór kaszubski, potem kociewski i łowicki. Mówiąc kolokwialnie – zakochałam się. Zafascynowała mnie ta do niedawna prawie ignorowana gałąź sztuki, dostępna niemal li tylko w Cepelii i jak ktoś miał szczęście, to w haftach naszych babć. Teraz z pewnością przeżywa ona niekłamany boom i pewnie tylko dlatego w swoim zblazowaniu byłam w stanie ją dostrzec. Na ową popularność sztuki ludowej niewątpliwy wpływ ma powszechny obecnie dostęp do internetu, w związku z czym wszystkie te piękne przedmioty są nareszcie dostępne wszystkim, a nie tylko  nielicznemu obeznanemu w temacie gronu uświadomionych wybrańców, buszującemu po tematycznych jarmarkach, tudzież posiadającemu w kręgu bliskich osób artystę ludowego.

ludowe filiżankiZafascynowały mnie płynne, gięte, niemal barokowe linie i wspaniałe w swej prostocie formy wzorów kaszubskich oraz kociewskich, zachwyciła energetyczna kolorystyka i precyzja wycinanek łowickich.

Wróciły wspomnienia z dzieciństwa wspaniale haftowanych obrusów Pani Walczakowej z Lidzbarku Warmińskiego, mereszkowych obrusów mojej babci i wielkie marzenia, że kiedyś też tak będę umiała. Niestety moje życie potoczyło się inaczej, nie jestem hafciarką, a doskonalenie techniki wycinania zakończyłam w późnej podstawówce nie przykładając się zbytnio. Potrafię za to malować, więc na fali nowych odkryć zaczęłam przenosić te piękne wzory na moją porcelanę. Najpierw bardzo mocno trzymałam się oryginału, by później się nim inspirować, a w końcu stworzyć własne wzory, których korzenie sięgają motywów ludowych. Oczywiście nie obyło się bez wpadek, ale kto by się tym przejmował. W międzyczasie porwały mnie wzory ukraińskie, indyjskie i wiele innych – to całe pokolenia pracy artystów z danego regionu i zdaję sobie sprawę, że nigdy nie zrobię czegoś tak jak oni, bo nie wyrosłam w tej kulturze i to nie ona warunkuje moje upodobania i poczucie estetyki. Mogę za to nieustannie podziwiać i czasem jakieś rozwiązanie sprawi, że odzyskam wewnętrzny napęd, chęć do tworzenia i inspirację nie tylko plastyczną.

malowane filiżankiZawsze uważałam, że człowiek wypierający się inspirowania czymkolwiek gada głupoty, bo żyjąc w danym społeczeństwie nie ma możliwości uniknięcia jego naleciałości, nawet przy kompletnym ignorowaniu tematu.

Ma to szczególne znaczenie dzisiaj, gdy wertując sieć odwiedzamy setki krajów i chłoniemy kulturę we wszystkich jej przejawach. Korzystajmy zatem z tego dobrodziejstwa, patrzmy, zachwycajmy się, a być może rano obudzimy się z całkiem nowym pomysłem tak na tworzenie jak i na własne życie. Traktujmy sztukę ludową z szacunkiem, bo jako pozostająca w ścisłym w związku z życiem codziennym, z naturą, z ludzkimi pragnieniami ma ogromne znaczenie historyczne, a jej estetyka często wręcz powala na kolana. Tak naprawdę motywy ludowe to wzory nasze, ludzkie, najbliższe, osadzające nas w konkretnej rzeczywistości. Moja malowana porcelana zawdzięcza im bardzo wiele i to na pewno nie koniec naszej współpracy. To dopiero początek przygody.

Ewa Skwierczyńska-Nowak

6 uwag do wpisu “Motywy ludowe w mojej porcelanie

  1. Nie dziwię się wcale ,że się zakochałaś w motywach ludowych :). Naprawdę pięknie wyszła ta porcelana. Myślę,że warto aby te trochę zapomniane wzory wróciły znowu do łask w naszych domach.

  2. :). Powiem szczerze,że zawsze podziwiałam osoby,które malują na naczyniach,szkle itd. Ja jakoś nie mam do tego ręki – a szkoda,bo pewnie miło byłoby czasami zrobić sobie chociażby ładny kubeczek :). No cóż pozostają mi na razie moje świeczki 😀

Skomentuj

