Malarstwo ścienne- artykuł


Podziękujmy Zwiatrem za tę piękną notatkę 🙂

Malarstwo artystyczne, malarstwo ścienne, fresk.

Niezmiernie trudno jest oddzielić kategorie sztuki prehistorycznej aby je omówić indywidualnie pod względem artystycznym, gdyż jedynym dowodem mówiącym nam o dokonaniach i metamorfozach człowieka są znaleziska archeologów. Najstarsza sztuka jest bez wątpienia sztuką z czasu paleolitu. W tym czasie właśnie wszystko się zaczęło. Od pierwszych jej przejawów bardziej lub mniej powstałych w celu „artystycznym” minęły tysiące lat, jednak malarstwo ścienne kontynuowane jest do dzisiaj. Typowo jaskiniowe, które było przyczynkiem fresków sięga jak dzisiaj wiemy czasów górnego paleolitu. Dzieła te przypisuje się ówczesnemu człowiekowi kromaniońskiemu, człowiekowi kopalnemu. Kiedy pod nawisami skalnymi i na ścianach jaskiń powstały pierwsze obrazy na pewno ich autorzy nie przypuszczali, że zostawią dziedzictwo kulturowe. Malarstwo jaskiniowe najprawdopodobniej jednak nie mialo spelniać funkcji dekoracyjnej, tworzono je raczej z potrzeby „zabicia” czasu w ciemnych zakamarkach. Najstarsze malowidła odkryte w jaskini Chauvet, pochodzą z okresu oryniackiego. Odkryte w jej wnętrzu obrazy ścienne stworzyły jedyna na świecie naskalną galerię liczącą blisko 31 tys. lat. Znanym obrazem z tej jaskini są „konie”, które juz na pierwszy rzut oka pokazują zwierzę w etapach dojrzewania od źrebięcia do starego konia, co może oznaczać, że autor jednak miał przesłanie – http://www.historiasztuki.com.pl/images/PREHIST/Chauvet%202%2030T.jpg . Panele z nosorożcami toczącymi walkę, mamutami stanowią wyjątkowe dzieła, a kiedy spojrzymy na lwice zauważymy że właśnie patrzymy na pierwsze studium obiektu ze światłocieniem sprzed 32 tysiecy lat. http://www.historiasztuki.com.pl/images/PREHIST/Chauvet%205.jpg Pozostałe zwierzęta na ścianach jaskini Chevet – renifery, byki, rogacze, a nawet bezgłowe ptakami oraz motyle, pokazują przekrój fauny zyjącej w tym okresie w tej części Ziemi. Galeria skalna zawiera blisko 450 obrazów. Najbardziej zadzwiający jest obraz z odciskami 92 dłoni ludzkich. Jak się bowiem okazało dłonie należały do kobiet w różnym wieku, a tło malunku „przyprószono” prymitywnym areografem, czyli działanie kolorowania tła można uznać już za artystyzm zamierzony. Malunki z tej jaskini zafascynowaly badaczy do tego stopnia, że Werner Herzog nagral „Cave of Forgotten Dreams” – film dokumentalny w 3D, gdzie każde z tych malowidel ma swoją chwilę – fragment filmu tutaj – .

Znaczenie malowideł ściennych z okresu prehistorycznego jest niejako problemem spornym, gdyż praktycznie należy odrzucić ich artystyczne przesłanie, raczej mogły stanowić swojego rodzaju „trofea”myśliwskie czyli miały cel symboliczny lecz gdy ujrzymy pewną kreskę, światlo możemy przyjąć iż mimo surowej techniki i powierzchowności malowidła te są sztuką jedyną w swoim rodzaju.

Dotykająć tematu malarstwa ściennego nie sposób pominąc freski, bowiem fresk oznacza wszystko co namalowano na ścianach. Fresco – świezy. Freski malowano na mokrych tynkach, efekt otrzymując po ich przeschnięciu. Jest to najtrudniejsza dziedzina malarstwa, ale zarazem najtrwalsza.

Początki fresku jako obrazu malowanego na mokrym tynku siegają starożytności. Freski minojskie są pierwszymi, które przedstawiaja tematy religijne, motywy florystyczne oraz zadziwiające tematem – Tauromachia – sceny walki i zabaw z bykami..http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/89/Goya_Tauromachia3.jpg/800px-Goya_Tauromachia3.jpg

Fresk, jak inne dziedziny przechodził wzloty i upadki. W XIV i XV wieku fresk malowany tradycyjną techniką stosowano bardzo rzadko, wyjątkiem są freski Giotta z kaplicy Scrovenich oraz w kaplicy Branccacich autorstwa Masaccia. Od czasu Giotta nastąpiło wznowienie posługiwania się tą techniką, aby rozpowszechnić ją bardziej w okresie renesansu. Po tym czasie fresk jako sztuka zostaje porzucony.

W dzisiajszych czasach freski na ścianach zastpiło grafitti, niestety często bez charakteru i zastanowienia nie zdobią ścian lecz je szpecą. Grafitti miejskie bardzo rzadko przybiera formy zorganizowane, przemyślane stąd niechlubne skojarzenia z tą forma „zdobienia” ścian budynków, elewacji. Choć rzadko można spotkać prawdziwe dzieła, ktore zostały zaprojektowane i bardzo starannie wykonane. Najczęściej grafitti tego rodzaju malują studencii na zlecenia mające na celu dekorować takie elementy miasta, które nie emoga być wymienione na nowe i ładniejsze . W tym momencie obrazy studentów na murach miasta są typowymi obrazami, które przyciagaja oko.
źródła:  http://www.historiasztuki.com.pl

http://www.wikimedia.org/

Reklamy

3 uwagi do wpisu “Malarstwo ścienne- artykuł

  1. Teoretycznie tak. Co nie znaczy, że jak ktoś napisze na murze k..wa to tworzy graffiti, choć sam zapewne tak uważa. A tak się niestety większości społeczeństwa kojarzy ta sztuka. Szkoda.

  2. to w końcu kto dostał w dupę od mamy, jak pomalowaliśmy ściany w domu, bo już nie pamiętam? już wtedy zostało postanowione jak skończymy, ewa 🙂 (miałem się nie uśmiechać)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s